روانشناسی رنگ ها در طراحی وب

حال اگر شما طراح گرافیکی وبسایت هستید و یا بعنوان مدیر تبلیغاتی یک شرکت فعالیت میکنید، شناخت و استفاده از روانشناسی رنگها چه تاثیری بر عملکرد و موفقیت تان خواهد داشت؟
به هر حال یک اصل کلی وجود دارد که می گوید : در رنگ بندی یک صفحه ، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به کار رود. یعنی اصل توجه به عملکرد و موضوعیت سایت ، در رنگ بندی مطالب مهم است . سایت های دولتی و به طور کل ، سایت هایی با بازدیدکننده بسیار بالا ، معمولا از رنک سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینک های صفحه و رنگ بنفش برای لینکهای مشاهده شده که به عنوان default برنامه فرانت پیج نیز به کار می رود ، استفاده می کنند.
سایت هایی که بیش تر جنبه شخصی دارند ، از رنگ های مکمل استفاده می کنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای ، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می دهد . و یا در طراحی سایت های کودکان ، از رنگ های خیلی شاد استفاده می شود.
به هر حال توجه به کارکرد کد رنگ ها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است . در ادام این مطلب ، فقط قصد یادآوری نوع روان شناسی هر رنگ درمخاطبان از دید روان شناسان داریم و فعلا در مورد این که چه نوع رنگی برای چه سایتی مناسب است ، صحبت نمی کنیم. اگر چه این توضیحات ، خود نیز بیان گر استنتاجات خوبی هستند که وب مسترها را در گرافیک سایت ، به خوبی هدایت می کند.
یک بهترین رنگ نداریم!
در مدیریت نوین یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که یک بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد. ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگ بندی صفحات وب نیز ، چنین رویکردی دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست که سایتی را برای ما جذاب و سایتی دیگر را next می کنیم. نکاتی که می بایست در زمان طراحی گرافیکی سایت در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند :
• سیاه تمام نورها در طیف رنگ ها را جذب می کند.
• سیاه معمولا به عنوان نماد ترس مورد استفاده قرار می گیرد امّا نشانگر قدرت نیز شناخته می شود.
• رنگ سیاه در بسیاری از فرهنگ ها برای مراسم سوگواری مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ همچنین نشانگر غمگینی، جذابیت و رسمی بودن است.
• در مصر قدیم، رنگ سیاه نشانگر زندگی و تولّد دوباره بوده.
در تم یک وب سایت، سیاه رنگی است که در اکثر موارد کاربرد دارد و ممکن است رنگی غالب نباشد ولی رنگی تاثیر گذار خواهد بود. انتخاب سیاه به عنوان پس زمینه متن به هیچ عنوان نتیجه جالبی نخواهد داشت و هر چقدر مطلب جذاب باشد خواننده میل دارد به سرعت صفحه را ترک کند. در تم وب سایتهایی که از رنگ سیاه به عنوان رنگ اصلی استفاد شده معمولا از رنگهای هم خانواده مثل خاکستری یا طیف های رو به سفید برای ایجاد کنتراست رنگی استفاده می شود و بیشترین موارد مشاهده شده در وب سایت هنرمندان یا وب سایتهایی با موضوع خاص از رنگ سیاه به عنوان رنگ اصلی و غالب استفاده می شود.
روانشناسی رنگ سفید:
• رنگ سفید، نماد معصومیت و پاکی است.
• رنگ سفید می تواند در انسان احساس فضای بیشتر به وجود آورد.
• رنگ سفید معمولا نشانگر سرما، پاکیزگی و آرامش است. اتاقی که کاملا به رنگ سفید نقاشی شده باشد ممکن است جادار و بزرگ به نظر آید امَا خالی و سرد است. بیمارستان ها و کادر پزشکی از رنگ سفید برای ایجاد حس پاکیزگی استفاده می کنند.
برای بخشهای محتوایی سایت که متن در آن قرار می گیرد رایج ترین رنگ سفید است، وبه ندرت سفید به عنوان رنگ اصلی وب سایت به کار می رود، قابلیت بالای ترکیب سفید با سایر رنگها خواه نا خواه آن را به یکی از پر مصرف ترین رنگهای ترکیبی در وب سایت تبدیل نموده، استفاده همزمان از سفید و رنگهای سرد مثل آبی در وب سایتهایی با موضوعات پزشکی بسیار مشاهده می شود.
روانشناسی رنگ قرمز:
• رنگ قرمز، رنگ گرمی است که برانگیزاننده هیجانات قوی است.
• رنگ قرمز، نشانگر عشق، حرارت و صمیمیت است.
• رنگ قرمز، به وجود آورنده احساس شور و هیجان است.
• رنگ قرمز در صورت استفاده زیاد، تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت است.
استفاده ترکیبی از رنگ قرمز در طراحی تم ممکن است باعث ایجاد تم جذابی شود.
روانشناسی رنگ آبی:
• آبی، رنگ مورد علاقه بسیاری از مردم و محبوبترین رنگ در بین مردان است.
• رنگ آبی، احساس آرامش را به ذهن می آورد و معمولاً نشانگر صلح، امنیت و نظم است.
• رنگ آبی، می تواند احساس غم، درون گرایی یا گوشه گیری را در بعضی افراد به وجود آورد.
• رنگ آبی معمولاً برای دکور دفاتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا تحقیقات نشان داده است که افراد در اتا قهای آبی کارآیی بیشتری دارند.
• رنگ آبی با وجودی که از محبوبترین رنگ هاست امّا یکی از رنگ هایی است که کمترین اشتها را بر می انگیزد و در وب سایتهایی مرتبط با مواد غذایی توصیه نمی شود. در برخی از برنامه های کاهش وزن توصیه می شود که غذای خود را در بشقابهای آبی سرو کنید.نباید فراموش کنیم رنگ آبی به ندرت به صورت طبیعی درخوراکی ها وجود دارد. همچنین رنگ آبی غذا معمولا به عنوان نشانه فاسد بودن و یا سمّی بودن آن در نظر گرفته می شود.
• رنگ آبی می تواند باعث کاهش ضربان قلب و حرارت بدن گردد.
رنگ آبی می تواند با توجه به ماهیت وب سایت بسیار کاربردی باشد و بیشتر وب سایتهایی که تم پزشکی دارند یا با آب در ارتباط هستند معمولا از این رنگ استفاده می کنند همچنین نشانگر سرما،نظم پاکیزگی و آرامش است.
روانشناسی رنگ سبز:
• رنگ سبز، رنگ سردی است که نماد طبیعت است.
• رنگ سبز، نشانگر آرامش، خوشبختی، سلامتی و حسادت است.
• پژوهشگران دریافته اند که رنگ سبز می تواند باعث افزایش قابلیت خواندن گردد. برخی از دانش آموزان و دانشجویان با قراردادن یک برگه شفاف سبز رنگ بر روی صفحه کتاب، می توانند مطالب را با سرعت بیشتری از حدّ معمول بخوانند و درک کنند، برای وب سایتهایی با محتوای آموزشی تم سبز پیشنهاد می شود.
• رنگ سبز، از دیر باز نماد باروری بوده و در قرن پانزدهم برای لباس عروسی به کار می رفته است.
• از رنگ سبز در دکوراسیون به دلیل اثر آرام بخشی آن استفاده می شود.
• رنگ سبز باعث کاهش استرس می شود. کسانی که در فضای کاری سبز رنگ کار می کنند، کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش می شوند.
روانشناسی رنگ زرد:
• رنگ زرد، رنگی گرم وشاد است.
• رنگ زرد به دلیل مقدار زیاد نوری که منعکس می کند، بیشتر از بقیه رنگ ها چشم را خسته می کند. استفاده از رنگ زرد برای پس زمینه کاغذ یا نمایشگر کامپیوتر می تواند باعث چشم درد یا در حالت های خاص از دست دادن بینایی گردد.
• رنگ زرد می تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد. با وجودی که رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته می شود اما بیشتر مردم در اتاق های زرد رنگ، هیجانشان را از دست می دهند و کودکان نیز در اتاق های زرد رنگ بیشتر گریه می کنند.
• رنگ زرد باعث افزایش سوخت و ساز بدن انسان می گردد.
• چون رنگ زرد، از بقیه رنگ ها زودتر دیده می شود، بیشتر از بقیه برای جلب توجه مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین از لحاظ کنتراست رنگی، رنگ زرد روی سیاه بالاترین کنتراست را دارد. و قرار دادن لوگوی زرد رنگ یک شرگت روی پس زمینه سیاه علاوه بر جذابیت به مقدار زیاید چشمگیر خواهد بود. رنگ زرد در تم یک سایت بیشتر در مواردی کاربرد دارد که آرم یا لوگوی شرکت به این رنگ باشد، یا محصولاتی مثل ماشین آلات راه سازی به این رنگ داشته باشند .
روانشناسی رنگ ارغوانی:
• رنگ ارغوانی نماد وفاداری و ثروت است.
• رنگ ارغوانی نشانگر عقل و معنویت است.
• رنگ ارغوانی خیلی کم در طبیعت وجود دارد و به همین دلیل ممکن است به عنوان نشانه مصنوعی یا غیر عادی بودن در نظر گرفته شود.
رنگ ارغوانی به بنفش نزدیک است و می توان تمهای شادی با ترکیب رنگ ارغوانی و رنگهای نزدیک مثل صورتی یا حتی سفید و بنفش با آن ایجاد نمود، تا کنون بیشترین موراد کاربردی در وب سایتهای مربوط به جواهرات بوده.
روانشناسی رنگ قهوه ای:
• رنگ قهوه ای، رنگی طبیعی است که برانگیزاننده حس قدرت و اطمینان پذیری است.
• رنگ قهوه ای همچنین می تواند حس غم و انزوا را به وجود آورد.
• رنگ قهوه ای، حس گرما ، محبت، آسایش و امنیت را به ذهن می آورد.
• رنگ قهو های معمولاً بیانگر طبیعی بودن، زمینی بودن و متفاوت بودن است اما گاهی می تواند نشانگر پیچییدگی نیز باشد.
ممکن است تصور کنید استفاده از این رنگ در تم یک سایت جالب نخواهد شد ولی در موارد زیادی از جمله وب سایت تولید کنندگان شکلات یا مد لباس یا تولید کنندگان چرم، مصنوعات چوبی یا موضوعات مرتبط با موسیقی با ترکیب رنگهای مناسب نتیجه خوبی حاصل خواهد شد.
روانشناسی رنگ نارنجی:
• رنگ نارنجی، ترکیب زرد و قرمز است و به عنوان یک رنگ انرژی زا در نظر گرفته می شود.
• رنگ نارنجی، احساس هیجان، گرما و شور و شوق را به ذهن می آورد.
• رنگ نارنجی، معمولاً برای جلب توجه مورد استفاده قرار می گیرد.
آیکونهای مختلفی که معروفترین آن علامت RSS است از این رنگ استفاده میکنند و در نگاه اول ممکن است این رنگ انتخاب جالبی برای یک طراح وب نباشد، ولی بسته به موضوع وب سایت ممکن است یک طراح وب خلاق اثری زیبا از این رنگ ایجاد کند.
روانشناسی رنگ صورتی:
• رنگ صورتی، در واقع همان رنگ قرمز کم رنگ است و معمولا نشانگر عشق است.
• رنگ صورتی اثر آرام بخشی دارد. در ورزشگاه ها معمولا رختکن تیم حریف را به رنگ صورتی نقاشی می کنند تا بازیکنان آن ها کم انرژی و منفعل شوند.
• با وجودی که اثر آرام بخشی رنگ صورتی مشخص شده است ولی پژوهشگران دریافته اند که این اثر تنها در خلل مواجهه اولیه به وجود می آید. مثلا هنگامی که از این رنگ در زندان ها استفاده شد، زندانیان پس از عادت کردن به آن، حتی نا آرامتر از قبل شدند.
استفاده از رنگ صورتی ملایم در وب سایتهای تولید کنندگان و فروشندگان اسباب بازی دخترانه یا مواد غذایی کودکان ، بستنی، آدامس و... بسیار مرسوم است ولی معمولا از این رنگ در تم یک وب سایت تجاری یا وب سایت جدی استفاده نمی شود. استفاده خلاقانه از این رنگ بسته به موضوع ممکن است نتیجه جالبی داشته باشد.

روانشناسی رنگها در سایت کوکاکولا
همانطور که انتظار میرفت رنگ اصلی سایت
قرمز است و تصویر زمینه سایت با طوسی روشن و سفید پوشیده شده است که وضوح
بهتری به رنگ قرمز میبخشد. براساس روانشناسی رنگها قرمز احساس هیجان و
انرژی را به بیننده منتقل میکند علاوه برآن پیام اصلی سایت بر روی عکس شادی
یا Happiness است که همخوانی کاملی با روانشناسی رنگ قرمز دارد.
انتخاب رنگ مناسب برای بخش های مختلف سایت مانند هدر، نوشته ها، تبلیغات و
پس زمینه تاثیر بالایی بر بینندگان خواهد داشت، توجه به اصول روانشناسی
رنگها در انتخاب ترکیب رنگ سایت نشانگر حرفه ای بودن برند یا شرکت شما
خواهد بود.

روانشناسی رنگها در-سایت IBM
سایت رسمی شرکت IBM از ترکیب رنگی بسیار
حرفه ای بهره میبرد که نشانگر توجه ویژه آنها به روانشناسی رنگها در تمام
زمینه های کاری و تبلیغاتی است. رنگهای آبی، طوسی وسفید در کنار هم و بطور
کلی رنگهای سرد نمایانگر حرفه ای و جدی بودن یک تجارت می باشند.
گاهی ممکن است شما ترکیب رنگ سایت را بدون در نظر گرفتن اصول جهانی
روانشناسی رنگها و براساس سنت عرف محیطی که در آن قرار دارید انتخاب کنید.
مهم آن است که در قدم اول مشتریان هدف خود را بخوبی بشناسید، اگر قرار است
تجارت شما در عرصه های جهانی نیز فعال باشد توجه به اصول جهانی روانشناسی
رنگها و طراحی سایت متناسب با آن بسیار مهم خواهد بود. برای مثال بسیار از
مردم روسیه هنوز حس بدی نسبت به رنگ قرمز (نماد کمونیست) دارند و استفاده
از آن در سایت ممکن است باعث بی اعتمادی آنها به شما گردد، مثالهایی شبیه
به این تاثیر و اهمیت شناخت مشتریان و روانشناسی رنگها را به ما نشان
میدهد.
بعنوان مثال روانشناسی رنگ زرد بسیار پیچیده است زیرا بیانگر حس ناراحتی در
سوئد، حسودی در فرانسه، قداست در چین و تنفر در ایران است.

روانشناسی رنگها در طراحی سایت مکدونالد
مکدونالد را با لوگوی زرد و قرمز خود به سرعت قابل تشخیص است، در طراحی سایت شرکت نیز از همین ترکیب رنگ به خوبی بهره گرفته شده است. رنگ قالب سایت قرمز است و برای فست فود و رستورانها بسیار توصیه میشود زیرا با توجه به روانشناسی رنگها موجب افزایش سرعت غذا خوردن انسان میشود. البته رنگهایی مانند مشکی، طوسی روشن و سفید نیز در این سایت به چشم میخورند. بر اساس اصول روانشناسی رنگها دو دسته کلی میتوان برای آنها در نظر گرفت، رنگهای گرم مانند زرد، نارنجی و قرمز و رنگهای سرد مانند آبی، سبز و صورتی. هرکدام از این رنگها به تنهایی بیانگر حس و حال متفاوتی هستند که در علم روانشناسی رنگها بصورت گسترده مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته اند.
استفاده از رنگهای سرد در پس زمینه و رنگهای گرم برای ظاهر میتواند به بیننده برای درک بهتر عمق تصویر کمک کند. Pantone, inc.

روانشناسی رنگها در طراحی سایت نایکی
ترکیب رنگ بکار رفته در این سایت متشکل از سبز، نارنجی و سفید است. با توجه به روانشناسی رنگها، سبز بیانگر طبیعت، سلامتی و زندگی است و نارنجی نماد لذت و سرگرمی که همخوانی خوبی را با ورزش خواهد داشت. استفاده از رنگ سفید فارغ از روانشناسی رنگها و به منظور جلوه بیشتر محصولات در صفحه سایت صورت گرفته است.

روانشناسی رنگها در طراحی سایت اپل
وبسایت شرکت اپل یکی از تمیزترین و ساده ترین سایتها در دنیای اینترنت است. اگر آن را از منظر روانشناسی رنگها بررسی کنیم، میبینیم که رنگ سفید زمینه حس سادگی و تازگی را به بیننده منتقل میکند و طوسی درخشان بالای سایت به حسی از خلاقیت و جدیت همراه است. استفاده از روانشناسی رنگها و ترکیب سفید، طوسی و مشکی جذابیت خاصی به این وبسایت بخشیده است.
انتخاب ترکیب رنگ مناسب وبسایت
در دنیای بزرگ فن آوری اطلاعات و اینترنت انتخاب رنگ و ترکیب رنگ مناسب می تواند نوید بخش تمایز و نشان دهنده تفاوت های چشمگیر وبسایت شما با رقبایتان باشد. مطمئنا انتخاب ترکیب رنگ در طراحی وبسایت، طراحی لوگو، دکوراسیون محل کار ودیگر ملزومات برندینگ یک فعالیت نو یکی از سخت ترین چالش های پیش روی شما خواهد بود. گزینه های زیادی پیش روی شماست و انتخاب یک ترکیب رنگ مناسب می تواند برای شما شکوفایی و پیشرفت خارق العاده ای به ارمغان بیاورد، اما روی دیگر سکه شرایط متفاوت و خطرناکی را برای یک تجارت نوپا رقم می زند. متاسفانه در کشور ما به دلیل وجود ضریب ریسک پذیری پایین در مشاغل نوپا معمولا به این مورد اساسی یعنی انتخاب و استفاده از ترکیب رنگ مشخص ،کم توجهی شده و با نگاهی گذرا به آن می نگرند. یکی از روش های مرسوم در گزینش ترکیب رنگ برای برندینگ در ایران، انتخاب رنگهای قدرتمندترین رقبا بدون اندکی تغییر و تفاوت است که بی شک نمی تواند پاسخگوی نیازهای درازمدت و دور اندیشی یک شرکت و یا مجموعه نوپا باشد.
حال چه باید کرد؟ تعیین رنگ بندی سایت در اولین مرحله می تواند از انتخاب یک رنگ اصلی به عنوان پایه آغاز شود. مطمئنا در نگاه اول گزینه های زیادی وجود ندارد، اما می توان با دقت بیشتر به گزینه های بیشتری دست پیدا کرد، مثلا رنگ آبی خود شامل رنگ های آبی متفاوتی خواهد بود، از آبی آسمانی و لاجوردی گرفته تا نقره آبی، همگی آبی هستند و هر کدام حال و هوای متفاوتی دارند. ضمن این که ما معمولا برای برندینگ به دو یا چند رنگ نیاز داریم که بتواند تمام نیاز های ما را بر طرف کند. اینجا دقیقا محل مناسب برای اشتباه بزرگ است. چگونه از رنگ پایه به ترکیب رنگ متمایزی برسیم ؟ چالش بزرگ همین است.
راهکارهای متفاوتی برای رفع این مشکل وجود دارد، مانند مشاوره با یک طراح گرافیک و یا استفاده از ترکیب رنگ های معمول مثل رنگ آبی با رنگ سفید و یا زرد با قرمز، اما این راه ها نمی تواند تفاوت های چشمگیری برای شما ایجاد کند. ما در این مطلب سعی کردیم ضمن معرفی نمونه های جالب و جذاب از ترکیب رنگ های مختلف به شما راهکاری عملی و جذاب را برای بدست آوردن بهترین هارمونی در رنگها قرار دهیم.
پیشنهاد ترکیب رنگ با موضوع میوه ها
الهام از طبیعت می تواند راهگشای مناسبی برای انتخاب رنگ بندی سایت توسط شما باشد. مغز انسان با توجه به دیدن رنگهای مختلف در طبیعت بسیاری از هارمونی ها را پذیرفته و نسبت به آنها حس مشخصی را در بدن ایجاد می کند. از این تکنیک معمولا در بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می شود. مثلا یک نوشابه لیمویی در بسته بندی لیمویی قرار می گیرد و یا یک آدامس دارچینی در یک بسته قهوه ای. پس می توانیم از این روش برای ایجاد ترکیب رنگ و هارمونی های مناسب استفاده کنیم .
در اینجا با معرفی ترکیب رنگ ها در میوه های مختلف می خواهیم هر چه بیشتر شما را با این تکنیک آشنا کنیم تا از آن در طراحی لوگو، وبسایت و برندینگ بهره بگیرید.
رنگ بندی سایت با الهام از انگور

ترکیب رنگ انگور برای طراحی وبسایت

طراحی و رنگ بندی سایت با الهام از انگور
ترکیب رنگ سایت با الهام از هندوانه

ترکیب رنگ هندوانه برای طراحی وبسایت

طراحی و رنگ بندی سایت با الهام از هندوانه
رنگ بندی سایت با الهام از لیمو ترش

ترکیب رنگ لیمو برای طراحی وبسایت

طراحی و رنگ بندی سایت با الهام از لیموترش
ترکیب رنگ سایت با الهام از توت فرنگی

ترکیب رنگ توت فرنگی برای طراحی وبسایت

طراحی و رنگ بندی سایت با الهام از توت فرنگی
برای انتخاب رنگ بندی سایت میتوانید از ابزارهای دیگری نیز بهره بگیرید و المان های مختلفی را متناسب با موضوع سایت خود در آن بگنجانید، یکی از محبوبترین ابزارها در میان طراحان Adobe Kuler است.
منابع:
1 - وب سیما
2 - وب سیما
3 - دانشنامه روز
4 - پارس فناوران